افشین سنگ چاپ در رشتههای مختلف فعالیت میکند؛ از دستیاری کارگردانی گرفته تا بازیگری و بازیگردانی. افشین سنگچاپ سال ها به عنوان دستیار با سیروس مقدم همکاری کرد و در برخی از آثار او نیز بازی کرد که از میان آنها میتوان به سریال پرواز در حباب اشاره کرد.
افشین سنگچاپ (زاده ۱۳۴۷ – تهران) بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر اهل ایران است.
افشین سنگچاپ برخلاف نقشهای منفیای که تا به حال در سریالهای مختلف ایفا کرده، کارش را با کارهای کودک و نوجوان آغاز کرده است. او عروسکگردان مجموعه چاق و لاغر و کارهای دیگری در این زمینه بوده است.
افشین سنگ چاپ در رشتههای مختلف فعالیت میکند؛ از دستیاری کارگردانی گرفته تا بازیگری و بازیگردانی. افشین سنگچاپ سال ها به عنوان دستیار با سیروس مقدم همکاری کرد و در برخی از آثار او نیز بازی کرد که از میان آنها میتوان به سریال پرواز در حباب اشاره کرد.
بخشی از گفتگویی خواندنی با افشین سنگچاپ
بازیگری از کی برای شما جدی شد؟
از کودکی زیاد به تئاتر میرفتم و خیلی زود به آن فضا دلبسته شدم. تا این که کمکم به هنر نمایشی علاقهمند شدم و تمرین نمایش را از دوران نوجوانی آغاز کردم. سال 62 به مدرسه هنر و ادبیات رفتم و به طور جدیتر بازیگری را ادامه دادم.
جایگاهی را که در حال حاضر دارید، دوست دارید؟
هم بله و هم خیر. دوست دارم بیشتر پیشرفت کنم و به موقعیتهای بهتری دست پیدا کنم که لازمه این کار کشف راههای بهتر و تلاش بیشتر است.
شما در تئاتر فعالیتهای زیادی داشتهاید و معمولا بازیگرانی که از تئاتر به تلویزیون کوچ میکنند دیگر به تئاتر برنمیگردند و پس از مدتی کاملا به یک بازیگر تلویزیونی تبدیل میشوند. به نظر شما چرا این گونه است؟
چون فضای تئاتر جوابگوی زندگی بازیگران نیست و همین مساله باعث میشود که آنها به تلویزیون گرایش بیشتری پیدا کنند و ارتباطی که بازیگر در تلویزیون با مخاطب برقرار میکند گستردهتر است.
بازیگری را بیشتر دوست دارید یا کارهای پشت صحنه مانند بازیگردانی، دستیار کارگردانی و…؟
کارهایی که من پشت صحنه انجام میدهم بیشتر تکنیکی و علمی است و به نوعی زندگی من است، اما بازیگری حس عاطفی من را در بر میگیرد و برایم یک کار دلی است.
در مسیری که دارید طی میکنید آیا هدف دیگری به جز بازیگری هم دارید؟
بله. بشدت به دنبال کارگردانی هستم.
افشین سنگ چاپ در رشتههای مختلف فعالیت میکند
احتمالا تصمیم دارید یک تلهفیلم را کارگردانی کنید.
بله. قصه آن را هم یکی از دوستانم دارند مینویسند به هر حال دارم کارهای ابتدایی آن را انجام میدهم.
چقدر نقدهایی که در مورد بازیهایتان گفته میشود، برایتان مهمند؟
طبیعتا خیلی. البته نقدی که واقعا نقد باشد و نه غرضورزی.
مخاطبان تلویزیون، خیلی خوب ما را میبینند و نقد میکنند و اگر این نقدها نباشد ما هرگز نمیتوانیم خودمان را ویرایش کنیم.
من فکر میکنم شما جزو آن دسته از بازیگرانی هستید که بیشتر کارهایتان را از روی دوستی و رفاقت قبول میکنید. درست است؟
البته همیشه هم اینطور نبوده است. اما بعضا پیش آمده که خیلی از دوستان به من لطف داشتهاند و من نتوانستهام به آنها نه بگویم، اما اگر نقش و خود کار ضعیف باشد هرگز نمیپذیرم، حتی اگر با همه عوامل رفاقت داشته باشم.
از نقشهایی که تا به حال بازی کردهاید، راضی هستید؟
از همه آنها خیر. اما به واسطه هر کدام از آنها به تجربه تازهای دست پیدا کردهام که همین موضوع برایم ارزشمند بوده است.
خیلی از همکارانتان بر این باورند که شما به نوعی آچار فرانسه کارها هستید؟
بله، چون هر کاری که از دستم برمیآید را انجام میدهم آن هم به خاطر این که بتوانم گرهی از کار باز کنم.
کار خوب از نظر شما چه معنا و مفهومی دارد؟
کار خوب، کاری است که معنا داشته باشد و انسانیت را نشان دهد حالا در هر ژانری که میخواهد باشد، فرقی نمیکند. هدف در یک کار روشنکردن مسائل انسانی از مهمترین دغدغههای من برای انتخاب کارهایم است.
مسائل انسانی را که میگویید در کارهای تلویزیونی و سینمایی ما تا چه حد دیده میشود؟
خیلی کم، چون بیشتر کارهای ما جنبه سرگرمی و تفریحی پیدا کردهاند برای همین هم خیلی در ذهن مخاطب باقی نمیماند.
افشین سنگ چاپ و دخترش
برای ارتباط بهتر با یک نقش چه میکنید؟
پس از خواندن فیلمنامه و تجزیه و تحلیل آن با نویسنده و کارگردان که مهمترین رکن برای ارتباط بازیگر با نقش هستند، مشورت میکنم و در طول روخوانی هم به مرور به زوایای پنهان نقش دست مییابم. بعد هم که تمرین و اجرا است که به باورپذیرتر شدن نقش کمک میکند.
ولی حالا که در خیلی از سریالها اصلا فرصت روخوانی وجود ندارد.
بله، در این شرایط باید به تجربههایمان کمکهایی که کارگردان میدهد و همچنین مشورت با نویسنده بسنده کنیم.
اما شما که خودتان بازیگردان هم هستید خیلی با اجرای بازی و نقشهایتان مشکل ندارید. درست است؟
بله، اما به هر حال انسان همیشه نیازمند یادگیری و کشف آموختههای تازه است.
پرکار بودن یک بازیگر را میتوان به حساب موفقیت او گذاشت؟
این مساله نسبی است، ولی از قدیم گفتهاند رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود. مهم این است که تو به عنوان یک بازیگر بتوانی کارت را درست انجام دهی.
افشین سنگ چاپ به همراه همسر و دخترش
فیلمشناسی
فیلم های سینمایی افشین سنگ چاپ
- هولیا (۱۳۹۹)
- شانتاژ (۱۳۹۷)
- تهران لندن (۱۳۹۷)
- درخونگاه (۱۳۹۶)
- شام عاشقانه سهنفره (۱۳۹۵)
- دو لکه ابر (۱۳۹۴)
- نیم (۱۳۹۴)
- جیببر خیابان جنوبی (۱۳۹۰)
- مینیبوس (۱۳۸۹ در عنوان بندی نیامده)
- بیپولی (فیلم) (۱۳۸۸)
- حوالی اتوبان (۱۳۸۷)
- یکی بود یکی نبود (۱۳۷۹)
- دارا و ندار (۱۳۷۸)
- بوتیک (۱۳۸۲)
افشین سنگ چاپ و همسرش بهار حقیقی
سریال های تلویزیونی
- چرخ گردون (۱۴۰۲)
- نیمبند (۱۴۰۲)
- خوشنام (۱۴۰۱)
- آزادی مشروط (۱۴۰۱)
- فرشتگان بی بال (۱۴۰۰)
- کلبه عمو پورنگ (۱۴۰۰)
- روزهای آبی (۱۴۰۰)
- شرم (۱۳۹۹)
- پدر پسری (۱۳۹۹)
- وارش (مجموعه تلویزیونی) (۱۳۹۸)
- محرمانه (۱۳۹۷)
- فوق کارشناسیهها (۱۳۹۸)
- بچه مهندس (۱۳۹۷)
- پیدا و پنهان (۱۳۹۰)
- کارشناسیهها (۱۳۹۶)
- در قصهها زندگی میکنند (۱۳۹۵، داود بیدل)
- بیمار استاندارد (۱۳۹۵)
- غیرعلنی (۱۳۹۴)
- قاب خاطره (مجموعه تلویزیونی) (۱۳۹۴)
- هفتسنگ (۱۳۹۳) (بازیگر مهمان)
- هشت بهشت (۱۳۹۳)
- رهایی (۱۳۹۳)
- تلهفیلم «مرغ تخم طلا» (۱۳۹۲)
- یادآوری (۱۳۹۲)
- امانت عشق (۱۳۹۲)
- مزرعه بیبی گندم (۱۳۹۱)
- تلهفیلم «سپید مثل ستاره» (۱۳۹۰)
- تلهفیلم «تلسکوپ» (۱۳۹۱–۱۳۹۰)
- دو راهی بارانی (۱۳۹۰)
- ستارههای سربی (۱۳۹۰)
- نابرده رنج (۱۳۹۰)
- عملیات ۱۲۵ (۱۳۹۰)
- تلهفیلم «ارتباط خانوادگی» (۱۳۸۹)
- پایتخت (۱۳۸۹)
- تله فیلم «آشیانهای برای زندگی» (۱۳۸۷)
- پیامک از دیار باقی (۱۳۸۶)
- اغما (۱۳۸۶)
- صاحبدلان (۱۳۸۵)
- پرواز در حباب (۱۳۸۵)
- من نه منم (۱۳۸۵)
- متهم گریخت (۱۳۸۴)
- کوچه اقاقیا (۱۳۸۳–۱۳۸۲)
- شاهد عینی[۱] (۱۳۸۲)
- روزگار قریب (۱۳۸۱)
- قطار ابدی (۱۳۷۸–۱۳۷۹)
- روزهای زندگی (۱۳۷۸–۱۳۷۷)
- قصههای تابهتا (۱۳۷۳)
- چاق و لاغر (۱۳۶۵–۱۳۶۹)
- چاق و لاغر و مأمور سوم (۱۳۶۹)
- النگ و دولنگ (۱۳۶۹)
نمایش خانگی
- آفتابپرست (۱۴۰۱)
دستیار کارگردان
- پلیس جوان
- ریحانه
- اغما
- روز حسرت
- پیامک از دیار باقی
- روزهای آبی
بازیگردان
- نرگس
منبع: بیتوته